Traumabehandeling

Er zijn verschillende vormen van traumabehandeling. Vaak kijk ik wat passend is bij het kind, het gezin, de leeftijd en het soort trauma. Soms combineer ik ook bepaalde interventies zoals EMDR met cognitieve gedragstherapie. Maar ook elementen uit Theraplay, speltherapie, ‘praatherapie’ of via buiten lekker bewegen.

EMDR

Een succesvolle effectieve interventie waarbij steeds meer wetenschappelijk onderbouwing beschikbaar komt is Eye Movement Desensitization and Reprocessing ook wel EMDR genoemd. EMDR komt in aanmerking wanneer het kind of de jongere kampt met problemen, waarvan vermoed wordt dat ze te maken hebben met eerder meegemaakte ingrijpende gebeurtenissen. Voor meer informatie hierover kun je op de link klikken van de vereniging EMDR Nederland.

EMDR bij kinderen en adolescenten – EMDR

De voorbeelden komen letterlijk uit de praktijk maar de namen zijn in het kader van privacy verzonnen.

Praktijkvoorbeeld 1

Vanmorgen mee geweest naar school met een meisje van 10 jaar voor haar spreekbeurt over EMDR. Op haar eigen verzoek. Ze wil de klas uitleggen wat EMDR is en waarom ze zo boos of agressief kan reageren naar iemand die naar doet naar haar net na een sessie. Met de lichtbalk en ander materiaal onder mijn arm op naar groep 7.

Kippenvel als ze vertelt waarom ze EMDR krijgt. Haar moeder net enkele maanden er voor verloren aan kanker, een hersentumor en longembolie. Ze vertelt het allemaal aan de stille leerlingen die ademloos luisteren. En wanneer het tijd is voor de vragenronde hoor ik de leerlingen prachtige vragen stellen zoals hoe zij haar kunnen helpen als ze net EMDR heeft gehad. “Jullie mogen me helpen maar soms wil ik even met rust worden gelaten”. Als een volleerd therapeut vraagt zij wie het even wil proberen om (tegelijk) naar de balk te kijken, de buzzers in de hand te hebben en de klikjes in de oren te horen. Bijna alle vingers gaan omhoog. De meester moet loten en 3 kinderen mogen. Ze vinden het intensief en vermoeiend en dit al na 30 seconden. Als het klaar is, krijgt ze groot applaus en gejuich. Ik denk dat haar doel bereikt is. En dat haar klasgenoten er voor haar zijn op de juiste manier na een sessie……

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
Ik Accepteer

Storytelling

Een andere manier van traumabehandeling is storytelling. Hierbij schrijven de ouders met de behandelaar een verhaal over wat er (voor naars) is gebeurd. Als het verhaal klaar is wordt het kind erbij uitgenodigd en lezen de ouders het verhaal voor terwijl de behandelaar met een favoriete knuffel of ander vertrouwd object hiermee de afleiding aanbiedt. Het kind volgt dit object met de ogen terwijl het naar het verhaal luistert. Na afloop hebben kinderen meer woorden gekregen voor de vaak nare gebeurtenis die ze hebben meegemaakt maar toen nog niet begrepen. De spanning neemt af en de meeste problemen die hier vaak uit voortkomen nemen ook af of verdwijnen zelfs helemaal.

Praktijkvoorbeeld 1

Lieve Yasmine ,

Mama had Melissa en Melissa was nog een baby toen mama erachter kwam dat jij in me buik zat. Mama was heel geschrokken want ik was nog heel jong en mama had net een kindje gehad.

Het was heel zwaar om zo jong mama te zijn. Tijdens dat mama zwanger was werd ze stiekem ziek. Stiekem want mama had het niet door dat mama ziek was. Mama dacht dat kwam omdat mama een baby had en zwanger was van jou. Ik wist niet zeker hoe ik alles moest doen. Toen mama was bevallen van jou woonden we bij oma en oma verzorgde jou het grootste deel. Oma gaf je kusjes knuffels en liefde en verzorgde je. Mama vond dat heel fijn omdat mama ziek was en niet goed voor jou kon zorgen.

Mama voelde zich ziek en kon niet veel doen. Ze vond het moeilijk om voor jou te zorgen. Mama had effen geen gevoelens mama had een postnatale depressie zo heet dat. Dat komt niet door jou maar omdat mama zwanger was kreeg mama andere hormonen en daar kon mama niet goed mee om gaan. Toen mama erachter kwam kreeg mama hulp voor haar zelf.

Toen mama een eigen huis kreeg en oma heel ziek werd kwam je bij mama weer wonen en moest mama voor 2 kindjes zorgen. Mama vond het nog steeds moeilijk en was best verdrietig want oma deed alles en ik wist niet zo veel van jou af. Mama moest alles opnieuw leren en herkennen van jou. Mama vond het leuk als je lachte en dingetjes ging ontdekken. Mama houdt heel veel van je maar vond het heel moeilijk. Mama kreeg hulp en toen ging het steeds beter en voelde mama zich steeds beter en leerde je steeds meer kennen. En dat vond ik heel erg fijn.

Mama kreeg toen hulp om weer beter te worden en nog beter voor jou kon zorgen.

Elke dag lukte het steeds beter. Tot nu toe leert mama elke dag een beetje meer.

Mama hoopt dat in de toekomst je heel veel dingen leert en dat je heel gezond blijft en lekker crea kan blijven zijn want je bent een super mooi en slim meisje en wens je al het geluk!

Praktijkvoorbeeld 2

Liz van 5 jaar is aangemeld: ze is alert en overmatig zorgzaam naar haar jongere broertje van 2,5. Hij heeft een moeilijke start gehad en is regelmatig ziek geweest.

Meerdere keren is ze getuige geweest van de ambulance die haar kleine broertje meenam. Elke nacht heeft ze nachtmerries over hem met de bloedneus die maar niet stopte.

Voortdurend houdt ze niet alleen haar broertje maar ook mama in de gaten. Ze heeft verlatingsangst en is bang dat mama doodgaat. Ze droomt daar ook over. Bij navraag weet ze het plaatje van de bloedneus exact en ze moet er nog vaak aan denken. In de voorbereiding tekent ze de grote bloedneus. Toch komt er geen spanning bij de eerste EMDR sessie en ook niet bij de tweede.

Is het te spannend voor haar? Moeder en ik praten door en ik stel voor om Storytelling te doen. Moeder schrijft samen met mij het verhaal en leest het daarna voor terwijl Liz met haar ogen haar favoriete dolfijnenknuffel volgt. Moeder geeft aan dat de dokter goed voor haar broertje zorgt. Dat papa en mama trots op haar zijn dat zij goed geholpen heeft maar dat zij zich nu geen zorgen meer hoeft te maken en lekker mag spelen. Direct erna speelt ze het verhaal uit met de zusterpop, het ziekenhuis en de kindjes. De week erop geeft moeder aan dat Liz geen last meer heeft van nachtmerries. We doen nog een sessie storytelling en waar ze de eerste keer haar broertje alleen tekende met zijn bloedneus tekent ze hem nu hand in hand omringd met de familie en mij in het hoekje. Ik krijg een brok in mijn keel.

En als moeder een paar weken na afsluiting vol trots een foto stuurt van Liz met een grote glimlach die voor het eerst op kamp is gegaan, nog steeds goed doorslaapt, moeder niet meer in de gaten houdt en soms zelfs assertief op kan treden tegen haar broertje ben ik ook trots.

Mindfulness

Naast GGZ behandelingen geef ik ook met regelmaat mindfulness training (de methode Eline Snel) aan jongeren van 12 tot 19 jaar. Waarom mindfulness? Kinderen en volwassenen krijgen vandaag de dag veel prikkels te verwerken. Er is veel drukte in en om ons heen! Om jezelf goed staande te kunnen houden in deze tijd is het prettig als je in staat bent te ontspannen en vaardigheden kent om ‘een
hoofd vol gedachten’ tot rust te kunnen brengen. Ook is het prettig om te weten hoe je met allerlei emoties, zowel fijne en lastige, om kunt gaan zonder er helemaal door meegesleept te worden of zonder ze te negeren. Hierdoor neemt de automatische reactie op stress af en nemen (zelf)vertrouwen en levensvreugde toe.

Gedurende tien weken worden de jongeren getraind in het ‘leren aandachtig zijn’. De rest van het jaar volstaan vijf minuten per
dag. De dagelijkse ondersteuning van vijf minuten per dag kan door de ouders ondersteund worden. Er is ook een boekje ontwikkeld voor ouders. Ruimte geven & dichtbij zijn (met downloads) Mindfulness voor ouders met pubers (12-19 jaar).

Aanmelding: via onderstaand formulier kun je aangeven dat je interesse hebt voor de training mindfulness voor jongeren. Binnen 2 werkdagen krijg je informatie over wanneer er weer een groep gaat starten.

    Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en nooit zonder uw toestemming doorgegeven aan derden. Voor meer informatie bekijk de privacy- en cookieverklaring.